Årsmelding for 2009.

Oslo Kommune Boligbygg er eier av Doktor Londons vei 5 og foreningen Steinbruddet er meget fornøyd med samarbeidet med gårdeier gjennom 2009. Boligbygg har bl.a stått for oppussing av bad i 1.etg etter lekkasje og har i hele perioden vært positive til våre forespørsler og tiltak.

Styret for 2009 har bestått av Gitte Enerly Selstad, Lars Aas, Jon Terje Merg og daglig leder Steinar Enerly. Det har blitt avholdt 7 styremøter i løpet av 2009. Driftsansvarlig i Kafeen/Galleriet har vært Inger - Lise Enerly.

Vi åpnet kulturhuset Steinbruddet med brask og bram 07. februar 2009. En solid utstilling, godt med folk og gjensidig glede over endelig å være i gang preget den første perioden. Siden har alt blitt enda bedre.

Ved siden av alle aktivitetene og utstillingene har det vært gjennomført en løpende, og ganske tidkrevende, oppussing/tilpassing av huset og området rundt. Vi har gjort en del erfaringer gjennom 2009 og har prøvd å tilpasse aktiviteter og ”tilbud”, til det beste for Steinbruddets brukere og ikke minst driftsavdelingen.

Vi rundet 320 medlemmer i løpet av 2009 og må si oss godt fornøyd med vekstkurven. Vi har gjennomført kurs, underholdning og div aktiviteter, ved siden av utstillinger, noe utleie og ikke minst klargjort for det kreative Steinbruddfolkets inntog i kulturhuset.

Vi har arrangert; Barnebokkurs med Ingvild H Rishøi og Inga Sætre. Skulpturkurs med Anthony "Tony" Andersen (2 kurs). Tegneseriekurs med Inga Sætre. Sommerfest med over 300 besøkene, og mye god underholdning. Et unikt, spennende og utrolig hyggelig julemarked med over 15 utstillere/selgere og kjempebesøk, tross elendig vær. Vi har presentert varierte og godt besøkte utstillinger, med forskjellige uttrykk og innhold.                4 fellesutstillinger, 2 fotoutstillinger, samt en separatutstilling med Christine Wittenberg Meier.

Vi delte ut årets "Steinbryter" pris til Kari Bjørklund, for fremragende innsats i fremme av Steinbruddet som kulturhus. Vi har kåret årets Steinbruddmester i "stikka", grattis Terje Karlson. Tom Egeland ble intervjuet av Anne Bøhler, Dagfinn Enerly ble intervjuet av Steinar Enerly.     Kjell Oppegaard, Arne Garvang, Erik Løkra og Frode Hermansen stod for den musikalske underholdningen i 2009. Og vi har hatt besøk av den kjente magikeren Jan Crosby, norgesmester i grilling, Jonny Krosby og den alltid populære Julenissen. Ingvild H. Rishøi og Rita Løvseth Sandnes leste også fra sine populære barnebøker på juleavslutningen.

Steinbrudd- Quiz’n bl.a arrangert 2 ganger i 2009 med fulle hus og meget god stemning.

Det fantastiske koret Steinbrudene ble etablert. Fotoklubben ble startet tidlig i 2009. De har hatt 2 utstillinger og har faste medlemsmøter i Steinbruddet. 15 -20 aktive medlemmer. Steinbruddfolket på "loftet" er fulltegnet og bestod i 2009 av 18 kreative skrivende/tegnende/foto sjeler, alle med spennende prosjekter. Vi etablerte et fotostudio i Galleriet høsten 2009.

Kafeen er vel etablert. Åpent 3 dager i uken. Onsdag, fredag og søndag. Kafeen er en selvdrevet avdeling i kulturhuset og har etter litt tilpassing av åpningstider og ansvarsområde nå funnet sin form. Biblioteket er tilgjengelig og vel brukt av barn og voksne i alle aldre.

Styret vil spesielt fremheve og takke alle som har meldt seg inn i Steinbruddet gjennom 2009. En stor takk også til alle kunstnere/medlemmer som har bidratt med utmerket kunst og spennende uttrykk gjennom sesongen og ikke minst en hilsen til våre faste travere i kafeen. Uten dere ville kulturhuset hatt en helt annen form. Eller kanskje ingen form i det hele tatt J

Økonomien i Steinbruddet har vært god gjennom hele 2009, mye grunnet Boligbyggs positive innstilling og økonomiske sjenerøsitet, samt en fornuftig drift av selve foreningen. Vi har også hatt inntekter gjennom medlemskontingenten og noe økonomisk tilskudd fra Grorud bydel. Fra Norsk Tipping har vi fått bidrag gjennom Grasrotandelen.

Det ble jobben en del med parken i løpet av 2009 og på slutten av året bar det treet frukter. Området går mot en omregulering og en tilrettelegging av en kulturpark i vår store hage.

Styret ser seg godt fornøyd med utviklingen av Steinbruddet som et tydelig og kreativt kulturhus gjennom 2009. Det har imidlertid vært mye arbeid med å utvikle og drifte både foreningen og huset i denne perioden. 2009 var samtidig et spesielt år. Nyetablert som vi var og litt usikker på veien fremover. Noe prøving og feiling har vi gjort, men håper at foreningen nå har funnet sin form, og at vi samtidig har lagt til rette for en fortsatt positiv oppmerksomhet rundt kulturhuset Steinbruddet.

Del denne siden med andre!

Share on FacebookShare on Twitter